Diós kalács

Ősz van, diószezon. Az udvarunkon a nyári árnyékolás miatt (is) három diófa van, melyből az egyik már szépen terem, van mit betakarítani alattuk - aminek nagyon örülünk, mert imádjuk a diót és a diós süteményeket. Ez a diós kalács nálunk például az alap sütik közé tartozik. Annyira szeretjük, emiatt nem csak télen készítem, hanem az év bármelyik szakában. Puha a tésztája, finom ízletes a töltelék - egy bögre tejjel vagy csak úgy magában imádni való.






Hozzávalók a tésztához: 
2 rúdhoz
 60 dkg finomliszt (vagy kelt tészta süteményliszt)
 3-4 púpos evőkanál kristálycukor
 1 csipet só
 1 tojás
 10 dkg puha vaj (esetleg margarin)
 3 dl langyos tej
 3,5 dkg friss élesztő

A töltelékhez:
 45 dkg darált dió
 12-14 evőkanál cukor (ízlés szerint)
 1 citrom reszelt héja (bio citrom)
 10 dkg mazsola (elhagyható, aki nem szereti)
 kb. 4 evőkanál tej  

+ a tetejére 1 felvert tojás


A kézműves kerámia bögre és tányér megtalálható a webáruházban is az alábbi linken:





Elkészítés:
1. Az élesztőt belemorzsoljuk 1 dl tejbe 1 csipet cukorral, és felfuttatjuk. A lisztet összekeverjük a maradék cukorral és csipet sóval, elmorzsoljuk benne a vajat, hozzáadjuk a tojást, majd a felfuttatott élesztőt és a maradék langyos tejet is. Lágy, de nem ragacsos tésztát dagasztunk, majd letakarva duplájára kelesztjük. (kenyérsütőgépben is lehet dagasztani)
2. A töltelék hozzávalóit egy tálban a tej kivételével jól összekeverjük. Majd hozzáadunk egy pici tejet is - nem túl sokat, hogy ne legyen ragacsos és egybefüggő massza - csak épp annyit, hogy összeálljon a töltelék, ne legyen száraz, ne hulljon szét.
3. A megkelt tésztát 2 egyenlő részre osztjuk. Egyenként kinyújtjuk őket téglalap alakúra (kb. 4-5 mm vastagra), majd megkenjük a diós töltelékkel egyenletesen és feltekerjük jó szorosan
4. Sütőpapíros vagy kivajazott/lisztezett tepsibe tesszük a tekercseket és hagyjuk még kelni kb. 20 percig. Majd megszurkáljuk néhány helyen villával vagy fogpiszkálóval (jó mélyen, de óvatosan felül és oldalt is), hogy sütés közben távozni tudjon a gőz és ne repedezzen szét. A tetejét lekenjük felvert tojással, majd előmelegített 180 fokos légkeveréses sütőben kb. 20 percig sütjük (a sütési idő sütőfüggő, hagyományos sütőben valószínű több ideig tart)
5. Amikor megsült, még 5 percig a tepsiben hagyjuk letakarva egy tiszta konyharuhával, majd egy fatáblára helyezzük, és langyosan vagy hidegen szeletelve tálaljuk.

Tipp:
Rúdban hagyva (vagy akár fel is szeletelhetjük), tálcára téve frissen tartó fóliával letakarva másnap is nagyon finom puha.






Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Imádok minden ami diós. Én is egész télen diót török és tisztítok. Saját termésünk. Mentem a szép kalácsodat:))

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szuper ez a kalács, én már többször megsütöttem, szerencsére nem csak karácsonykor esszük. Köszi a receptet!
    Üdv: Szilvi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szilvi, nagyon örülök, hogy már többször is megsütötted a kalácsomat, annak pedig még jobban örülök, hogy ízlik Neked. :) Köszönöm szépen, hogy megírtad! Üdv. Gabriella

      Törlés
  3. Nagyon finom ez a kalács, én már többször megsütöttem. Szerencsére nem csak karácsonykor esszük. Köszi a receptet!

    VálaszTörlés
  4. Karácsonyra megsütöttem. Nagyon finom volt.Vastagabb tűvel megszurkáltam, így gyönyörűen egybemaradt. Köszönöm a receptet.Úgy mint a többi reveptbe, ebbe sem csalódtam. :-)

    VálaszTörlés
  5. Kedves Gabriella!
    Nem ez volt az első recept amit kipróbáltam a receptjeid közül :)
    De a kalács is remek lett tegnap este sütöttem meg,a hétvégén újra sütöm isteni finom :) Nekem 30 perc volt a sütési idő villanysütőben 180 fokon.
    Köszönöm szépen és kellemes ünnepeket kívánok!

    VálaszTörlés
  6. Nem kevés a töltelékben a tej?

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban