Madártej (lisztmentes)

Gyerekkorom nagy kedvence, Anyukám nagyon sokszor készített madártejet. Ez az a desszert, melyből - B.csek barátnőmet idézve - "ipari mennyiséget vagyok képes megenni"! Addig járok rá, míg el nem fogy. (Csak B.csek nem a madártejre szokta ezt mondani, hanem borzas túrós süteményre. :))
Sok szakács-, sütemény- és desszertkönyvemben szerepel a madártej receptje különböző módon, de Én mindig úgy készítem el, ahogy Anyukámtól tanultam, számomra ez az igazi.





Hozzávalók:
 1 liter tej
 4 tojás
1 cs. vaníliás cukor (vagy 1 teáskanál vanília kivonat)
5 kanál kristálycukor (vagy ízlés szerint)
1 evőkanál porcukor
 1 kisebb citrom reszelt héja (lehetőleg kezeletlen vagy bio citrom)


A pöttyös kézműves kerámia megtalálható a webáruházban az alábbi linken:




Elkészítés:  
1. A tejből kb. 9 dl-t felteszünk főni.
2. Míg felforr, a 4 tojásfehérjét kemény habbá verjük, a végén hozzáadjuk az 1 evőkanál porcukrot, mellyel még kicsit tovább verjük.
3. A felvert habból galuskákat szaggatunk, melyet a forrásban lévő tejben kb. 20-20 másodperc alatt megfőzünk (megforgatva), majd egy tálba kiszedjük őket. (Ezt addig ismételjük amíg el nem fogy a hab, de a tej alatt közben vegyük közepesre a lángot, nem kell erősen rotyognia. Egyszerre csak 4-5 habgaluskát főzzünk, ami kényelmesen elfér a tálban.
4. A felforrt tejet átszűrhetjük (nem muszáj, én általában átszűröm, hogy ne maradjanak benne az apró habdarabok). 
5. A tojások sárgáját 5 kanál kristálycukorral és a vaníliás cukorral simára/csomómentesre keverjük a maradék 1 dl tejjel, hozzákeverjük a reszelt citromhéjat is. 
6. Majd a felforrt tejből néhány kanállal adjunk hozzá a tojássárgás tejhez (hőkiegyenlítés), ezután összeöntjük az egészet és közepes lángon folyamatos keverés mellett selymes krémet főzünk.
7. Amikor langyosra hűlt a krém, beleöntjük egy szép üvegtálba (vagy bármilyen nekünk tetsző tálba), és rákanalazzuk a hófehér habgaluskákat. 
8. Fogyasztásig hűtőben tároljuk.

Tipp: Ha még nem próbáltátok citromhéjjal készíteni a madártejet, mindenképp próbáljátok ki egyszer, mert nagyon finom pikáns ízt ad neki. Én mindig így készítem - Anyukámtól tanultam.



Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Nagyon fincsi, szeretjük mi is :D!

    VálaszTörlés
  2. Igen, a borzas túrósból semmi nem elég. Meg a zserbóból... meg a nutellás palacsintából... meg a... De most a madártejet meghagyom másoknak, kérhetek helyette tejbegrízt? :) puszik! B.csek

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. B.csek, emlékeztem, hogy Te nem szereted a madártejet, pedig csuda finom valami. :) De jól olvasom... tejbegrííízt?? Nem is tudtam, hogy szereted a tejbegrízt!! Ejnye, 20 év után kell megtudnom...? :D

      Törlés
    2. igen, sűrűre főzve... szeretem. Nagymamám még ki is rántotta (!) nekem. Nem, nem csak álmodtam ;-)

      Törlés
    3. Ismerem a tejbegrízt rántva. Bár Én még nem csináltam, de Anyukám épp valamelyik nap mondta, hogy a szomszéd néni mindig kirántja a tejbegrízt, és hogy nekünk is ki kellene próbálnunk egyszer... Különben a tejbegrízt Én is imádom, + a tejberizst is! :)

      Törlés
    4. hogy kell kirántani a tejbegrizet?

      Törlés
    5. Szia Eszter!
      Ettem már gyerekkoromban rántott tejbegrízt (Nagymamám csinálta), de én még nem készítettem soha.

      Törlés
  3. Imádom!

    Nézz be hozzám, egy jó pályázatot szeretnék ajánlani.
    http://www.reformkorikonyha.blogspot.com/2012/01/te-hogyan-latod-hungarikumokat-palyazat.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, már benéztem, mielőtt szóltál volna, és láttam. Majd picit gondolkodom a hungarikumokkal kapcsolatban...

      Törlés
  4. De jó, hogy hoztad, olyan régen csináltam, pedig mi is nagyon szeretjük! Citromosan még nem próbáltam, csak a díszítéshez használod, vagy a tejbe is kerül? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Hankka, hogy szóltál, ugyanis elfelejtettem a receptben leírni, hogy mikor teszem bele a reszelt citromhéjat... A hozzávalóknál írtam, az elkészítésnél meg nem... Rögtön módosítom. Pedig tegnap este az egyik ismerősöm mondta, hogy Ő már megcsinálta a receptem szerint... vajon beletette a citrom héját??? Hiszen úgy az igazi! :))

      Törlés
  5. Az én nagy kedvencem is!!! Sok édességgel vagyok úgy, hogy, ha elkezdem nem bírom abbahagyni!! Ez már függőség, ahogy Tea mondta! :D A madártej megunhatatlan számomra! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Barbi! Akkor ebben is hasonlítunk! Mármint az édesség "falánkságunkban"... :)) Tehááát... függők vagyunk! :-)))

      Törlés
  6. Hiába, az Anyák főztjénél nincs jobb:-)
    Én még nem ettem citromosan madártejet, de legközelebb belecsempészem. Szerintem senki nem fog panaszkodni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha a családod szereti a citromot, akkor nem fognak panaszkodni, szerintem feltétlenül ki kell próbálnod a citromhéjjal > nagyon fincsi aromája lesz tőle a madártejnek!

      Törlés
  7. Én is imádom, csak a családnak tényleg ipari mennyiséget kellene gyártanom, hogy mindenki kellően teleehesse magát:) Így aztán már nagyon régen nem csináltam:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Roza, akkor Te is tudod, mi az az "ipari mennyiség"... :)

      Törlés
  8. Imádom! Az én anyukám még egy kis vaníliás pudingport is tesz bele. 😊

    VálaszTörlés
  9. Karácsony Edina2019. február 5. 13:53

    Csodás lett és finom! Imádtuk! A konyha nem is olyan félelmetes 😊😅

    VálaszTörlés
  10. Első madártejem :) Isteni finom lett. Köszönöm szépen a receptet!!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban