2012. április 10., kedd

Házi parasztsonka - az igazi!

Aki nem szokott húst fogyasztani, annak azt ajánlom, hagyja ki ezt a bejegyzésemet! Aki viszont szereti a húst és "mindenevő", nézze meg milyen az igazi házi parasztsonka!

Anyukámék minden húsvétra és karácsonyra nevelgetnek egy "malackát", "Jobb, ha tudjuk, mit eszünk!" felkiáltással. Az idén sem történt ez másként, felcseperedett a "malackájuk", tehát elkészült a sonka húsvétra. A sonkát (is) teljes mértékben a szüleim készítik...

Az igazi házi parasztsonka


Az igazán jó húsvéti sonka az ünnep előtt 1 hónappal készül el. A sertés komplett hátsó sonkáját besózzák, ebben a sóban áll kb. 2,5-3 hétig -1 és 6-8 fok között. A sótól levet ereszt, ezzel a lével Anyukám 2 naponta meglocsolja a sonkát, illetve megforgatja a lében. 2-3 hét múlva meleg vízzel lemossa a sonkáról a sót, majd száradni hagyja 1-2 napig. Végül Apukám 1 napon keresztül akácfával megfüstöli, aztán száraz, hűvös, jól szellőző helyen elvan még 1-2 napig a sonka, amíg Anyukám meg nem főzi... ezzel elkészült a húsvéti sonka, melyből természetesen Mi is kapunk a szüleimtől. :)



Házi parasztsonka szeletek tojáságyon 
(természetesen a tojás is házi)




Jó étvágyat!

19 megjegyzés:

  1. Szívesen megennék egy szeletet. :) Istenien néz ki!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Évi, örülök, hogy benéztél hozzám! :)

      Törlés
  2. gnammmmmmmmmmmmmm :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. igenigenigen, gnammmm bizony! Nagyapám jutott eszembe egyébként, ahogy ő is füstölte mindig... ez a hozzáértés jó lenne, ha nem veszne el, ha az idősebbek tovább tudnák adni legalább... Mostmár itt írom meg, hogy a csokis kekszed valami csodaszép lett, pedig így ünnep után fullon vagyok édességgel. A marcipánost meg úgy szeletelted fel mint valami mérnök... :D (nekem mindig tök kasun sikerül sütit szeletelni, két egyforma szelet nincs soha) Egyébként B.csek vagyok,de erre már a gnammmból rájöttél ;-)

      Törlés
    2. Ühüm, sejtettem, hogy Te vagy. :)))
      Szerintem is jó lenne, ha az idősebbek tovább tudnák adni ezeket a dolgokat a fiataloknak... de nem is tudom, hogy én bele mernék-e vágni egy ilyen házi sonka készítésbe, pedig évek óta látom, hogyan készítik a szüleim.

      Köszönöm a kedves szavakat a sütikkel kapcsolatban, jól esett olvasni B.csek. :D
      Pusszantalak

      Törlés
  3. Hát, igazán brutálisan gyönyörű! :)))

    VálaszTörlés
  4. Tényleg ez az igazi! Jó pár éve én is csak házi sonkát veszek. Most idén lapockát. Nagyon jó volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igaz, hogy ez az igaz? :-)))
      El tudom képzelni, hogy a lapocka is nagyon jó volt! :)

      Törlés
  5. Hú , de jól néz ki a sonka! Házi tojás! Irigyellek érte, nekem nincs helyem, hol tartani.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Gionetta. Félreérthető voltam? Én sem tartok itthon tyúkot... bár udvar lenne hozzá, mert hatalmas udvarunk és kertünk van (sajnos, nem is tudom minek ekkora kert?, de ez volt ehhez a telekhez és kész). Viszont a tyúktartást inkább Anyukámékra hagyom... Ő szeret ilyesmivel foglalkozni, és nekik a jelszavuk mindig az, hogy "jobb, ha tudjuk mit eszünk!". Én pedig szerencsés vagyok, hogy sok házi dolgot kapok Tőlük konyhai kiegészítésként. :)

      Törlés
  6. Na igen így könnyű:) Régebben az én nagyszüleim is mindig neveltek disznót, csirkét, volt házisonka, kolbász, annál nincs jobb. Itt ilyen sajnos nincs. A képeid nagyon csábítóak, nekem még nincs sonkamérgezésem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Trollanyu. Valahogy nekem sincs sonkamérgezésem. Lehet, hogy azért, mert hiába tűnik akkora hatalmasnak ez a parasztsonka, melyet a fotóimon látni lehet, Én azért nem ettem belőle sokat - csak mértékkel. :) Emiatt nem bírom megunni. :D

      Törlés
  7. Nincs lehetőségem saját sonkára, csak a boltira. Nem a parasztsonkát veszem, két okból sem. Az első természetesen az ára. A második egy több évről való beidegződés. Akkoriban a párom vidéki munkatársa ajánlotta fel, hogy hoz eladásra "igazi sonkát", amit meg is vettünk. De lehetetlenül sósnak találtam, és azóta sem veszek ilyet. Minden házi füstölt sonka ilyen sós? A gyorsérlelésüvel meg úgy vagyok, egyszer meg lehet enni, felesleges hájpolni ennyire az "igazit". Mindenki van annyira felnőtt, hogy eldöntse mit eszik meg. Nyuci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen! Látod, megvan a megjegyzésed, eszem ágában sincs kitörölni, de mindenképpen szerettem volna neked válaszolni és úgy kitenni. Csak sajnos nincs időm arra, hogy rögtön válaszoljak is, amikor elolvasom, de amint van pici időm, akkor próbálok minden megjegyzésre reagálni, mert szerintem így korrekt, hogy ha valaki megtisztel egy megjegyzéssel (aminek nagyon örülök), akkor én pedig megtisztelem a válasszal.
      Nem! Nem sós mindegyik házi sonka! Attól függ, hogy a sonka mennyi ideig áll a sóban, és persze attól is függ, hogy mekkora sonkáról van szó. Ha valaki túl sokáig "felejti" a sóban/sólében a sonkát, akkor bizony annyira sós lesz, hogy szinte meg sem lehet enni - vagy megeszed, de nem győzöd inni rá a vizet. :) De Mi (vagyis a szüleim, mert Ők értenek a sonka készítéshez igazán) mindig annyi ideig tartjuk a sóban a sonkát, amennyi ideig kell. Egyszóval ehhez is érteni kell, mint mindenhez. De mivel a szüleim 20-30 éve készítenek házi sonkát, hát Ők azért már tényleg értenek ehhez, és az Ő sonkájuk (mindenféle fényezés nélkül írom) isteni, nagyon finom, nagyon el van találva náluk a sózás is. :D De például volt már olyan is, hogy nem csak sóban érlelték, hanem kipróbálták egy páclében való érlelést... Végül is finom volt az is, de az egész családnak inkább a sós érlelés jött be, úgyhogy ennél a változatnál maradtunk.
      Szóval röviden és tömören kérdésedre a válasz: NEM SÓS MINDEGYIK HÁZI SONKA, CSAK ESETLEG AZ, AMELYIK NEM MEGFELELŐ IDEIG VAN SÓBAN TÁROLVA/ÉRLELVE! Tehát Ti valószínűleg olyan házi sonkába "szaladtatok bele", melyet túl sok ideig tartottak a sóban!
      Üdv.! Gyere máskor is! :D

      Törlés
    2. Ja és persze mindenki olyan sonkát eszik, amilyet szeretne, vagy amilyen a pénztárcájához illik (sajnos ma már ez sem mellékes, tudom én nagyon jól). De mivel én szerencsésnek érezhetem magam a szüleim házi sonkája miatt, ráadásul van egy gasztroblogom, úgy gondoltam, miért ne tehetném ki az igazi házi parasztsonkát!?? Ehhez meg (azt hiszem) nekem is van jogom! :)

      Törlés
  8. Atya-világ! Most jutottam ide az olvasással (közben sütöttem egy gyorsat :); a káposztasavanyítás bejegyzésemben említettem meg a házi sonkát-mmmmmmmmm-nem volnék képes még teli gyomorral sem visszautasítani! Nagyon szépséges!

    VálaszTörlés