A pásztorok étele: öhön

Gondolom mindenki ismeri ezt a tésztából és krumpliból készülő, paprikával és szalonnával ízesítő pásztorételt. Az ország különböző részein más-más névvel illetik > elkészítési módjuk is kisebb-nagyobb mértékben eltérhet. Valahol slambucnak hívják, de az Én családom mindig öhönnek ismerte, így hívjuk. Hajdú-Bihar megyei étel, valószínűleg a Hortobágyon készítették először, és a legenda szerint az öhön név is innen származik... a pásztortól kérdezték, hogy ízlik-e neki ez az étel, de annyira forró volt, hogy csak annyit tudott mondani: "ühüm" > innen jutottunk el az öhön nevéig. :)) Ezt az ételt mindig bográcsban készítik - ha nem bográcsban készül, akkor nem nevezhető öhönnek/slambucnak. 

Mi is bográcsban készítettük, vagyis ezt kivételesen a férjem készítette. :) Az ilyen régies jellegű népi ételeket Ő szereti főzni. Nagyon jól és nagyon finoman főz, bár a főzés számára tényleg csak hobbi. Évente 3-4 alkalommal "erős vágyat érez" a főzés iránt, és ilyenkor mindig a bográcsozásban teljesíti ki ezt a vágyakozását. :)) 
Bevallom, Én nem vagyok öhön párti - bár szó nélkül eszem belőle egy keveset - viszont a családom összes tagja rajong ezért az ételért > kisfiammal az élen. Ti szeretitek?




Hozzávalók:
- kb. 15 dkg füstölt szalonna
- 25 dkg lebbencs
- kb. 50 dkg burgonya
- 1 paprika
- 2 paradicsom
- 2 fej vöröshagyma
- 1 gerezd fokhagyma
- só, őrölt bors, őrölt paprika ízlés szerint




A receptet úgy írom le, ahogy a férjem szokta készíteni:
1. A kockára vágott füstölt szalonnát megpirítja, és a keletkezett zsiradékban a megmosott/megtisztított és apróra vágott hagymát üvegesre párolja. Majd hozzá adja a megmosott és nagyobb darabokra vágott paradicsomot és paprikát, fokhagymát is. 
Ha a paradicsom jó leves, akkor nem kell alá víz, de amennyiben szükséges, pici vizet önt alá. 
2. Amikor ezek megpuhultak, hozzáadja a meghámozott/megmosott és kockára vágott burgonyát, majd ízesíti (só, őrölt bors, őrölt paprika ízlés szerint), és felönti annyi vízzel, hogy épp ellepje a burgonyát. 
3. Amikor félig megfőtt a krumpli, beleteszi a lebbencs tésztát, és felforralás után lassú tűzön addig főzi, amíg a krumpli és a tészta megpuhul és az egész levet felissza. 
Arra vigyázni kell, hogy amikor már a tészta is benne van a bográcsban, akkor már nem szabad kavargatni, csak a bogrács forgatásával lehet forgatni - vagyis a bográcsot két kézbe véve (természetesen konyhakesztyűvel:) dobáljuk picit a krumplis tésztát a bográcsban. :))


Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Nálunk slambuc és imádom! Napok óta el akarom készíteni, talán vasárnap ha az idő engedi házi csuszatésztával bográcsban el is fog készülni! Nagyon szuper, és annyira klassz, hogy Nálatok így hívják!

    VálaszTörlés
  2. Itt Debrecenben/Balmazújvároson (-ban, ki hogy ragozza) slambuc és bográcsban készül. Én is ettem már olyat, amiben volt paprika és paradicsom, de egyébként csak tészta, krumpli, szalonna és só kerül bele nálunk. Nekem lecsúszik így is, úgy is. :) És asszem 32X kell megforgatni. :D

    VálaszTörlés
  3. Jól néz ki, a leírás is tetszik, finom lehet, nem diétás az biztos. Még sosem ettem ilyen ételt, de hallottam róla, ÖHÖM-ként nevezték :)

    VálaszTörlés
  4. Jó lehetett bográcsozni, nekünk sajnos nincs hozzá kertünk :(
    Klassz lehetett, ha Milánnak is ízlett. Hallottam már így is, úgy is az elnevezést, de még nem ettem...

    VálaszTörlés
  5. Ezt az ételt, Magyarországon ettem, egy hortobágyi vásárban, ott is bográcsban készítették. Nagyon finom volt és hangulatos a tálalás. Itthon is megpróbáltam, de nem sikerült...szinte ehetetlen volt.
    Nálatok is szívesen ennék egy tányérral, pláné, hogy itt is olyan guszta a tálalás is mellette:)

    VálaszTörlés
  6. Imádom ezeket az egyszerű, de nagyon finom ételeket:-))))

    VálaszTörlés
  7. Én is slambucként ismerem és nagyon szeretjük:))

    VálaszTörlés
  8. Én is inkább öhönként ismerem, és mi is csak kinn, bográcsban szoktuk főzni! Ügyes a párod, nagyon guszta lett a főztje! :)

    VálaszTörlés
  9. Én is öhömnek ismerem, de mindenképpen finom étel, egyszerű és tápláló:) Egy dolgos nap után pont ránk fér egy ilyen fincsi bográcsos étel, nekem mindenképpen valami savanyúsággal:)

    VálaszTörlés
  10. Ühüm, slambuc néven hallottam már róla, de még nem ettem. Érdekes ez a név. A család biztos szeretné az öhönt, mert a krumplis tésztáért odavannak, ezt meg hasonlónak képzelem.

    VálaszTörlés
  11. Na én bizony nem ismerem, de megenném:) Az öhönt viszont nálunk használják igenlés kifejezésére:)

    VálaszTörlés
  12. Az egész családom Hajdú-Bihar megyéből származik, így slambucként ismerem ezt az ételt, de mi az hogy ismerem? IMÁDOM! Nem csak az egyszerű, mégis a bográcsban történő elkészítése miatti finom íze miatt, hanem azért, mert a bográcsot mindannyian körbe ülve (mint annak idején a pásztorok) fogyasszuk el az igen forró étlet és közben jókat beszélgetünk! Nálunk kizárólag édesapám készítheti a slambucot és szerinte a jó slambuc titka a következő: a kész ételt a tűz fölött a bográcsban 33-szor (és nem többször vagy kevesebbszer) meg kell forgatni, hogy a tészta kicsit megpiruljon!...hétvégén meg is kérem az aput, hogy készítse el:)

    VálaszTörlés
  13. Felénk öreglebbencsnek is hívják.Még sohasem készítettem, de jó lenne egyszer elkészíteni.

    VálaszTörlés
  14. Sok mindent főztünk már bográcsban, de Öhön-t még nem. Ezt a nevet talán nem is hallottam, de ahogy -heti menük - írja, slambucként ismeretes. Nagyon guszták a felvételek, és biztos isteni finom volt.:)

    VálaszTörlés
  15. Bogrács van, száraz fa van! Mikor jön Férjurad hozzánk főzni???? ;-)))

    VálaszTörlés
  16. DE JÓ, HOGY ENNYIEN ISMERITEK ÉS SZERETITEK! AMIKOR FELTETTEM EZT AZ ÉTELT, NEM GONDOLTAM, HOGY ILYEN NAGY SIKERE LESZ, HISZEN EGY EGYSZERŰ ÉS RÉGI NÉPI ÉTELRŐL VAN SZÓ... DE ÚGY LÁTOM, HOGY NEM CSAK EGY JÓ ÉTELT, HANEM EGY JÓ TÉMÁT IS DOBTAM FEL EZZEL... OLYAN JÓ VOLT OLVASNI, HOGY KINÉL HOGY HÍVJÁK. IGEN, ÉN IS ÚGY TUDOM, HOGY AZ ÖHÖNT 32-SZER KELL MEGFORGATNI A BOGRÁCSBAN... :-))
    KÖSZÖNÖM SZÉPEN KEDVES MEGJEGYZÉSEITEKET!

    Hankka, átadom a férjemnek a dicséretet, köszönöm szépen. :)

    VálaszTörlés
  17. Egy újabb finom, tartalmas étel kipróbálásra! Szeretjük az ilyen típusú ételeket. Vittem a receptet:)

    VálaszTörlés
  18. Gabriella, te nagyon ügyes vagy a konyhában.Követendő módon főzöl és sütsz.Köreteket tudnák betenni a blogodba?

    VálaszTörlés
  19. Gabriella ,te követendő módon sütsz-főzöl. Tudnál köreteket betenni a blogodba?nagyon örülnék neki és gondolom más is örülne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen. Igyekszem a jövőben 1-2 köret receptjét is közzé tenni.

      Törlés
  20. Gyermekkorom óta ez a kedvenc ételem.Apukám csinálta mindig bográcsban.Én midkét féle néven ismerem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látom, nem csak mi szeretjük.
      Örülök, hogy írtál...

      Törlés
  21. Öhöm-ként és slambucként is ismerem ezt az ételt. Én annyi változtatással készítem, hogy a szalonna zsírján még megpirítom a lebbencstésztát is (úgy mint, ha lebbencslevesbe készíteném).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, jól hangzik... szerintem Anyukám is szokta így készíteni...

      Törlés
  22. Mi is nagyon szeretjük, de lebbencs helyett tarhonyával készítjük, isteni finom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jól hangzik így is... már csak azért is, mert imádom a tarhonyát. :)

      Törlés
  23. Mi is nagyon szeretjük, a Hortobágy szélén lakó rokonoktól tanultuk. Valójában a Hortobágyon slambucnak hívják. Szabolcsban ugyanez az étel öhöm,
    m-mel a végén. Köszönjük a receptet!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban