Fenséges bukta gömbök - házi szilvalekvárral, darált dióban hempergetve :)

"Egészen a kezéhez toltam a buktát. Erre rám nézett, én meg megszólaltam:
- Ezt teneked hoztam. Bukta.
- Tudom - mosolyodott el, és mindjárt bele is harapott.
- Szeretem."
                                                                                           /Móra Ferenc: A kis Bice-Bóca/ 
  

Szeretjük a buktát - nagyon. Kétfélét is szoktam készíteni, mind a kettő nagyon finom: különösen a duplán túrós buktámat szeretjük a túrós-olajos kelt tészta miatt. Pár napja viszont találtam a Péksütemények és házi kenyerek c. könyvemben egy újabb bukta receptet, ami nagyon megtetszett. Naná, hogy megsütöttem. A férjemnek annyira ízlett - nem győztem hallgatni minden lenyelt falat után, hogy "hmmm, de finom". :) Bevallom, Én sem tudtam ellenállni ennek a nagyon puha vajas-szilvalekváros-diós finomságnak > ettem egyiket a másik után. :) ...és ezeket a labdákat a kisfiam is jóízűen, nagy beleéléssel majszolta. :) Ajánlom kipróbálásra, nem fogtok csalódni.




Hozzávalók:
 kb. 2,5 dl langyos tej
 3 dkg friss élesztő
 5 dkg porcukor
 25 dkg finomliszt
 25 dkg rétesliszt
 1 csipet só
 2 db tojás
 10 dkg puha vaj (esetleg margarin)

+ házi szilvalekvár vagy házi sárgabaracklekvár  

A hempergetéshez:
 10 dkg olvasztott vaj
 kb. 15 dkg darált dió




Elkészítés:
A tésztát lehet a kenyérsütőgépben is dagasztani, majd dagasztás után kikapcsolt gépben duplájára keleszteni.
Kézi dagasztásnál:
1. A tejben felfuttatom az élesztőt pici cukorral. A liszteket átszitálom és a többi cukorral, sóval összekeverem, ráöntöm a tojásokat, majd a puha vajjal és az élesztős tejjel összegyúrom és alaposan kidolgozom. (A tészta jó lágy maradjon - nagyon lágy, de ne ragacsos. Bár ha picit ragad, az nem baj, legfeljebb nyújtáskor jobban alá kell lisztezni, hogy ne ragadjon le a nyújtótáblára.)
Duplájára kelesztem.
2. Lisztezett felületen téglalap alakúra nyújtom,  7x7 cm-es négyzetekre vágom  (30 db legyen belőle), melynek közepére halmozom a házi lekvárt, feltekerem, két szélét behajtom, lenyomkodom, hogy ne folyjon ki belőle a lekvár sütés közben (gömböket formálok). 
3. Az olvasztott vajat egy 25x35 cm-es tepsibe öntöm, a buktákat alaposan megforgatom a vajban, és meghempergetem a darált dióban, majd szorosan egymás mellé sorakoztatom.
4. A tepsiben még kb. 15 percig kelesztem, majd előmelegített 180 fokos légkeveréses sütőben 20 percig sütöm. (A sütési idő sütőfüggő, a 20 percet magamnak írom le - sima sütőben kb. 25-35 percig sülnek a bukták.)
Körülbelül a sütési idő felénél - amikor a bukta teteje már szép aranybarna - letakarom a tepsit alufóliával, hogy a teteje ne égjen meg, de belül még süljön tovább. 
5. Porcukorral meghintve fogyasztható.


Sütés előtt              ...és után



Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Nagyon tetszik!! Már napok óta buktát készülök sütni, lehet, hogy kipróbálom ezt.

    VálaszTörlés
  2. Gabi, mindig leveszel a lábamról ezekkel a kelt tésztákkal, ráadásul a szilvalekvár a gyengém! :) Nagyon finom lehet! :)

    VálaszTörlés
  3. Eeeeeeeeez igen!

    És a végén az idézet :-) Jaj de jó!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Viki, örülök, hogy benéztél hozzám. :)

      Törlés
  4. Tetszik nagyon! Most úgy is van szilvalekvárom,ki fogom próbálni:))

    VálaszTörlés
  5. Jó ez a recept, finom vajas lehet. Hasonlítom így diósan az aranygaluskára:-) az idézet is aranyos:-)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép a tészta! Isteni lehet szilvalekvárosan, dióban hempergetve! :)

    VálaszTörlés
  7. Annyira jók ezek az egy-két falatos bukták! Nálunk is nagyon fogy ha sütök. Irtó guszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is szeretjük az ilyen "falatokat". :) Köszi Kriszti.

      Törlés
  8. Nekem is az aranygaluska jutott eszembe róla, töltött aranygaluska:) Nagyon helyesek ilyen kis labdának formázva, és már megint a szilvalekvár, az örök kedvencem:) Nem sokáig tartana nálunk sem egy ilyen adag:)

    VálaszTörlés
  9. Gabika, gyönyörűek lettek a buktáid. A buktákról mindig a gyerekkorom jut eszembe. A nagymamám fantasztikus ízű buktákat tudott sütni, ő mindig házi zsírt tett bele, attól lett neki olyan utánozhatatlanul omlós. Valahol elő kéne kotornom a receptjét. Köszi, hogy eszembe juttattad.

    VálaszTörlés
  10. Köszi a receptet,most sütöm az első buktámat!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, nagyon örülök!!! :) Ha lesz kedved és időd, megírhatod, hogy sikerült és hogy ízlett...? Bár szerintem szép lesz és nagyon fog ízleni... ;)

      Törlés
  11. Hello, nagyon finom a sutemenyeid, kiprobaltam, igazan remek, en nekem nem konnyu mert nem reg koltoztem vissza,NY-bol es mindeg keresem a jo receptet, igazan koszonom......judy

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judy!
      Örülök, hogy ízlik Neked is, és hogy tetszenek a receptek. Köszönöm, hogy írtál.
      További jó sütést-főzést kívánok Neked!
      Üdv.:
      Gabriella

      Törlés
  12. hat az enyemek nem lettek ilyen szepek de az ize az fenomenalis :)) koszi a receptet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen Attila, örülök, hogy Neked is ízlik. Köszönöm, hogy megírtad. :)

      Törlés
  13. egy nagyon fontos részlet kimaradt a rceptből mégpedig az hogy milyen vékonyra kell kinyújtani a tésztát.Köszönöm
    Székely Károly

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Károly, kb. 5 mm vastagra szoktam nyújtani a tésztát.

      Törlés
  14. A kedvencem vagy!!Amiket kipróbáltam...mindent imádtak!!Köszönöm!! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Erika, kedves vagy. :) Örülök, hogy ízlik minden.

      Törlés
  15. Nagyon szeretem Gabriella oldalát gyakorlatilag minden nagyon finom most kel a diós szilvalekváros buktám ...már alig várom hogy kisüljön... mindent lehet enni csak keveset... köszönöm szépen ezeket a csodás recepteket...

    VálaszTörlés
  16. Tegnap sütöttem meg és valóban könnyű,pihe-puha tésztájú kis bukta! Nagyon finom lett,ízlett a családnak! Köszi a receptet Gabi!

    VálaszTörlés
  17. Megsutottem, nagyon finom lett. Pont itt volt a gazszerelo. Megkinaltam. Idezem :loveli. Skociaban elunk.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban