2012. október 6., szombat

Fenséges bukta gömbök - házi szilvalekvárral, darált dióban hempergetve :)

"Egészen a kezéhez toltam a buktát. Erre rám nézett, én meg megszólaltam:
- Ezt teneked hoztam. Bukta.
- Tudom - mosolyodott el, és mindjárt bele is harapott.
- Szeretem."
                                                                                           /Móra Ferenc: A kis Bice-Bóca/ 
  

Szeretjük a buktát - nagyon. Kétfélét is szoktam készíteni, mind a kettő nagyon finom: különösen a duplán túrós buktámat szeretjük a túrós-olajos kelt tészta miatt. Pár napja viszont találtam a Péksütemények és házi kenyerek c. könyvemben egy újabb bukta receptet, ami nagyon megtetszett. Naná, hogy megsütöttem. A férjemnek annyira ízlett - nem győztem hallgatni minden lenyelt falat után, hogy "hmmm, de finom". :) Bevallom, Én sem tudtam ellenállni ennek a nagyon puha vajas-szilvalekváros-diós finomságnak > ettem egyiket a másik után. :) ...és ezeket a labdákat a kisfiam is jóízűen, nagy beleéléssel majszolta. :) Ajánlom kipróbálásra, nem fogtok csalódni.




Hozzávalók:
 kb. 2,5 dl langyos tej
 3 dkg friss élesztő
 5 dkg porcukor
 25 dkg finomliszt
 25 dkg rétesliszt
 1 csipet só
 2 db tojás
 10 dkg puha vaj (esetleg margarin)

+ házi szilvalekvár vagy házi sárgabaracklekvár  

A hempergetéshez:
 10 dkg olvasztott vaj
 kb. 15 dkg darált dió




Elkészítés:
A tésztát lehet a kenyérsütőgépben is dagasztani, majd dagasztás után kikapcsolt gépben duplájára keleszteni.
Kézi dagasztásnál:
1. A tejben felfuttatom az élesztőt pici cukorral. A liszteket átszitálom és a többi cukorral, sóval összekeverem, ráöntöm a tojásokat, majd a puha vajjal és az élesztős tejjel összegyúrom és alaposan kidolgozom. (A tészta jó lágy maradjon - nagyon lágy, de ne ragacsos. Bár ha picit ragad, az nem baj, legfeljebb nyújtáskor jobban alá kell lisztezni, hogy ne ragadjon le a nyújtótáblára.)
Duplájára kelesztem.
2. Lisztezett felületen téglalap alakúra nyújtom,  7x7 cm-es négyzetekre vágom  (30 db legyen belőle), melynek közepére halmozom a házi lekvárt, feltekerem, két szélét behajtom, lenyomkodom, hogy ne folyjon ki belőle a lekvár sütés közben (gömböket formálok). 
3. Az olvasztott vajat egy 25x35 cm-es tepsibe öntöm, a buktákat alaposan megforgatom a vajban, és meghempergetem a darált dióban, majd szorosan egymás mellé sorakoztatom.
4. A tepsiben még kb. 15 percig kelesztem, majd előmelegített 180 fokos légkeveréses sütőben 20 percig sütöm. (A sütési idő sütőfüggő, a 20 percet magamnak írom le - sima sütőben kb. 25-35 percig sülnek a bukták.)
Körülbelül a sütési idő felénél - amikor a bukta teteje már szép aranybarna - letakarom a tepsit alufóliával, hogy a teteje ne égjen meg, de belül még süljön tovább. 
5. Porcukorral meghintve fogyasztható.


Sütés előtt              ...és után



Jó étvágyat!

34 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik!! Már napok óta buktát készülök sütni, lehet, hogy kipróbálom ezt.

    VálaszTörlés
  2. Gabi, mindig leveszel a lábamról ezekkel a kelt tésztákkal, ráadásul a szilvalekvár a gyengém! :) Nagyon finom lehet! :)

    VálaszTörlés
  3. Eeeeeeeeez igen!

    És a végén az idézet :-) Jaj de jó!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Viki, örülök, hogy benéztél hozzám. :)

      Törlés
  4. Tetszik nagyon! Most úgy is van szilvalekvárom,ki fogom próbálni:))

    VálaszTörlés
  5. Jó ez a recept, finom vajas lehet. Hasonlítom így diósan az aranygaluskára:-) az idézet is aranyos:-)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép a tészta! Isteni lehet szilvalekvárosan, dióban hempergetve! :)

    VálaszTörlés
  7. Annyira jók ezek az egy-két falatos bukták! Nálunk is nagyon fogy ha sütök. Irtó guszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is szeretjük az ilyen "falatokat". :) Köszi Kriszti.

      Törlés
  8. Nekem is az aranygaluska jutott eszembe róla, töltött aranygaluska:) Nagyon helyesek ilyen kis labdának formázva, és már megint a szilvalekvár, az örök kedvencem:) Nem sokáig tartana nálunk sem egy ilyen adag:)

    VálaszTörlés
  9. Gabika, gyönyörűek lettek a buktáid. A buktákról mindig a gyerekkorom jut eszembe. A nagymamám fantasztikus ízű buktákat tudott sütni, ő mindig házi zsírt tett bele, attól lett neki olyan utánozhatatlanul omlós. Valahol elő kéne kotornom a receptjét. Köszi, hogy eszembe juttattad.

    VálaszTörlés
  10. Válaszok
    1. Örülök - köszi, hogy megírtad. :)

      Törlés
  11. Köszi a receptet,most sütöm az első buktámat!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, nagyon örülök!!! :) Ha lesz kedved és időd, megírhatod, hogy sikerült és hogy ízlett...? Bár szerintem szép lesz és nagyon fog ízleni... ;)

      Törlés
  12. Hello, nagyon finom a sutemenyeid, kiprobaltam, igazan remek, en nekem nem konnyu mert nem reg koltoztem vissza,NY-bol es mindeg keresem a jo receptet, igazan koszonom......judy

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judy!
      Örülök, hogy ízlik Neked is, és hogy tetszenek a receptek. Köszönöm, hogy írtál.
      További jó sütést-főzést kívánok Neked!
      Üdv.:
      Gabriella

      Törlés
  13. hat az enyemek nem lettek ilyen szepek de az ize az fenomenalis :)) koszi a receptet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen Attila, örülök, hogy Neked is ízlik. Köszönöm, hogy megírtad. :)

      Törlés
  14. egy nagyon fontos részlet kimaradt a rceptből mégpedig az hogy milyen vékonyra kell kinyújtani a tésztát.Köszönöm
    Székely Károly

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Károly, kb. 5 mm vastagra szoktam nyújtani a tésztát.

      Törlés
  15. A kedvencem vagy!!Amiket kipróbáltam...mindent imádtak!!Köszönöm!! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Erika, kedves vagy. :) Örülök, hogy ízlik minden.

      Törlés
  16. Nagyon szeretem Gabriella oldalát gyakorlatilag minden nagyon finom most kel a diós szilvalekváros buktám ...már alig várom hogy kisüljön... mindent lehet enni csak keveset... köszönöm szépen ezeket a csodás recepteket...

    VálaszTörlés
  17. Tegnap sütöttem meg és valóban könnyű,pihe-puha tésztájú kis bukta! Nagyon finom lett,ízlett a családnak! Köszi a receptet Gabi!

    VálaszTörlés
  18. Megsutottem, nagyon finom lett. Pont itt volt a gazszerelo. Megkinaltam. Idezem :loveli. Skociaban elunk.

    VálaszTörlés