2013. november 30., szombat

Diós-citromos kalács ünnepi köntösben

Olyan szép és annyira finom! Kicsit télies az ízvilága a fahéjtól, sütés közben mégis inkább a dió és citrom illata érződött jobban a konyhában, evés közben pedig mindez keveredett. Ha megsütitek, a citromos mázat le ne hagyjátok róla, mert az valami istenien illik ehhez a kalácshoz! Én ezek után a bőség zavarával küzdök: nem tudom eldönteni, hogy karácsonyra az omlós bejglimet készítsem el, vagy a pihe-puha diós-mákos kalácsomat, esetleg ezt a fahéjas-citromos-diós kalácsot? Egyformán ízlik mind a három! Lehet, hogy sorsolással fogjuk eldönteni. :)






Hozzávalók a tésztához:
 50 dkg átszitált finomliszt
 2 csapott evőkanál kristálycukor
 1 csomag vaníliás cukor
 2 dkg friss élesztő
 2 dl langyos tej
 10 dkg puha vaj (esetleg margarin)
 1 tojás
 fél citrom leve

 A töltelékhez:
 5 dkg mazsola
 0,5 dl rum vagy 1 evőkanál rumaroma
 1 dl tej
 8 dkg kristálycukor
 3 dkg vaj
 20 dkg darált dió
 2 evőkanál zsemlemorzsa vagy darált háztartási keksz
 fél kávéskanál őrölt fahéj
 1 citrom reszelt héja

A mázhoz:
 2 evőkanál citromlé
 4 evőkanál porcukor




Elkészítés:
1. A tésztához a tejben a cukorral felfuttatjuk az élesztőt. A lisztben elkeverjük a vaníliás cukrot, elmorzsoljuk benne a vajat, hozzáadjuk a tojást és a citrom levét, végül a felfuttatott élesztős tejet és bedagasztjuk a tésztát. Letakarva duplájára kelesztjük.
2. A töltelékhez beáztatjuk a mazsolát a rumba vagy a rumaromába. 
Felforraljuk a tejet a cukorral és a vajjal, hozzáadjuk a diót és a zsemlemorzsát vagy a darált háztartási kekszet, hozzákeverjük a fahéjat és a citrom héját, majd belekeverjük a rumos mazsolát és hagyjuk kihűlni.
3. A tésztát nagy téglalapra nyújtjuk, megkenjük egyenletesen a töltelékkel, feltekerjük mint a bejglit, és egy sütőpapíros tepsire helyezzük (mivel elég hosszú lesz, ezért keresztbe tegyük a tepsire). Hosszanti irányban, középen kettévágjuk úgy, hogy a másik végénél nem vágjuk el teljesen, majd megtekerjük/fonjuk úgy, hogy a vágott része felülre kerüljön. 
(formázást lásd a képen)
4. A tepsiben kelesztjük még 15-20 percig, majd előmelegített 180 fokos légkeveréses sütőben kb. 20 percig sütjük. (a sütési idő sütőfüggő, hagyományos sütőben 200 fokon süssük) Ha a teteje esetleg nagyon barnulna, alufóliával letakarjuk és úgy sütjük tovább.
5. Amikor megsült a kalács, a tepsiben hagyjuk és 5 percre letakarjuk egy tiszta konyharuhával, hogy jól átpuhuljon. Addig a mázhoz simára keverjük a porcukrot a citromlével, melyet a kalács tetejére kenünk egyenletesen. 
Hagyjuk teljesen kihűlni és szeletelve tálaljuk.

 


Jó étvágyat!

32 megjegyzés:

  1. Gabikám ez csodaszép! Ide érzem az illatát. De jó volna megkóstolni. Nagyon guszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kriszti, örülök, hogy Neked is tetszik. Szerintem ízlene is Neked nagyon... :)

      Törlés
  2. Itt, Németországban is lehet ehhez hasonló kalácsot kapni, és mondanom sem kell, hogy valami isssteni finom :-)
    Mindig is kíváncsi voltam a fonat technikájára... köszönöm, hogy bemutattad. El fogom készíteni mindenképp :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Anikó örülök, hogy segíthettem a formázással. Köszönöm, hogy benéztél hozzám. :)

      Törlés
  3. Széép! A tavaly sütöttem ezzel a formázással mákost. Finom lehet diósan is!

    VálaszTörlés
  4. Ezt biztos kipróbálom ;)

    VálaszTörlés
  5. Gyönyörű lett, ezt meg kell kóstolnom.

    VálaszTörlés
  6. Nagyon mutatós és biztos vagyok benne, hogy nagyon finom is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Hankka, örülök, hogy ízlik.

      Törlés
  7. 2008-ban a Magyar Konyhába jelent meg a bejgli recept így fonottan azóta én csak így csinálom és már hagyományos módon el sem tudom képzelni!!Hüvös helyen folpak-al lefedve 2-hétig is el áll.

    VálaszTörlés
  8. De szép lett a kalácsod! Szerintem mind a hármat csináld meg, biztosan el fog fogyni :-)
    Hasonlót én is szoktam sütni, Lajos Mari féle recept alapján, nála valami nyitott diós fonat volt a neve. Nekem is fent van a blogomon, itt: http://katalin-konyha.blogspot.hu/2011/01/dios-citromos-fonat.html
    Én "diós-citromos fonat"-nak neveztem el, de a hozzávalókon kicsit változtattam :-)

    VálaszTörlés
  9. Ebből a mennyiségből szerintem két rudat is lehet csinálni.


    VálaszTörlés
  10. Ma megsütöttem nagyon, de nagyon finom lett! Köszönöm a receptet! :)

    Kellemes Karácsonyi Ünnepeket Kívánok!

    Üdvözlettel: Cziglényiné Molnár Katalin

    VálaszTörlés
  11. Az enyém most sül,de azonnal még egyet kell sütnöm ,mert olyan gusztusos,hogy tudjuk nem lesz elég egy rúddal. köszönjük a receptet!

    VálaszTörlés
  12. Kedves Gabriella:) A kelt teszta egyszeruen tokeletes, nem lehet elrontani:) Dio itt meglehetosen draga, ezert gondoltam megcsinalom almas valtozatban:) Savanykas almat hasznaltam( hasonlit az otthoni "vad" almara) savanykas "cooking apple:) Lereszeltem, levet sem facsartam ki hanem fahejjal, szegfuszeggel feltettem fozni, lekvar allagu lett par perc alatt:) Kihutve kentem a tesztara, majd hogy legyen egy kis hasonlosag megszortam egy kis dioval:) Felejthetettlen az eredmeny:) Koszonom Gabriella

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen. :)
      Klassz változatot készítettél.

      Törlés
  13. Milyen polcmagassàgon kel sütni? Mert 5 sütőpolc van az ùj sütőmben, ès nem tudom, hogy hol süssem....:-( közèptàjon? Te, hol szoktad? Köszönöm vàlaszodat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Alexandra!
      Naaa, új sütőd van? ...és milyen? Használd egészséggel, süss benne sok finomságot! ;)

      Az enyémben is 5 van - alulról a másodikon sütöttem ezt a kalácsot.

      Törlés
  14. Kedves Gabriella!! Tegnap megsütöttem a kalácsot nagyon finom lett, Igaz én nm dióval hanem dejóval csináltam és úgyis tökéletes lett .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy ízlett - köszönöm szépen, hogy írtál.

      Törlés
  15. Üdv!azt azt szeretném megkérdezni hogy a tészta hozzàvalòit ebben a sorrendben kell beletenni a kenyérsütőbe?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! A facebook oldalamon válaszoltam is már neked.

      Törlés
  16. Szia.Elkészítettem ezt az isteni kalácsot.Nagyon finom. Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tímea!
      Örömmel olvasom, nagyon szívesen.
      Én is köszönöm, hogy megírtad.
      Üdv.:
      Gabriella

      Törlés