Szilvalekváros gombóc vagy szilvás gombóc

Gondolom, sokan szeretitek...? Nekem az örök kedvencem! 
A férjem 1 hete mondogatja, hogy szép sorban kezdenek érni a különböző szilvák a kertben, milyen jó lenne, ha készítenék szilvás gombócot. Pár napig csendben hallgattam ezt az óhajt, mígnem rászántam magam (életemben először). Nagy része lekváros lett, néhányba viszont szilvát tettem - mindkettő nagyon finom, de nekem a szilvalekváros picit jobban ízlik. Egyébként egész egyszerű elkészíteni és a munkafázisok sem annyira macerásak, mint amilyennek első gondolatra tűnik. No és annyira finom!  Jó "gyenge" tésztával készítettem (nem szeretjük nagyon keményen, de ez ízlésfüggő), finomságos házi szilvalekvárral töltöttem... hmmm, még most is érzem az ízét, pedig már rég elfogyott. Valamelyik nap ismét elkészítem... szerintem ez most addig fog menni, míg rá nem ununk. 😊




Hozzávalók:  
kb. 30 darab gombóchoz
 1 kg burgonya
 kb. 25-30 dkg liszt (attól függ, mennyire lisztes burgonyát használunk)
 1 evőkanál búzadara
 3 dkg zsír (vagy 2 evőkanál olaj)
1 tojás
 1-2 csipet só

+ szilvalekvár

Ha szilvával szeretnétek tölteni, akkor:
 szilva (megmosva, kimagozva, meghámozva)
 porcukor ízlés szerint
 őrölt fahéj ízlés szerint
A porcukrot és a fahéjat összekeverjük, meghempergetjük benne a meghámozott szilvát.

A hempergetéshez:
 kb. 10 dkg zsemlemorzsa
 4 dkg zsír (vagy 3 evőkanál olaj)
 1 púpos evőkanál porcukor (vagy ízlés szerint)  


A SÜTEMÉNYES KÖNYVEM megvásárolható a Pöttyös Otthon webáruházban az alábbi linkre kattintva:



Elkészítés:
  1. A burgonyát meghámozzuk, megmossuk, 'karikákra' vágjuk, megfőzzük, leszűrjük, megtörjük és kihűtjük.
  2. Addig elkészítjük a pirított zsemlemorzsát: Egy serpenyőbe tesszük a zsírt vagy az olajat, amikor felforrósodott, lentebb vesszük a gázt, beleöntjük a zsemlemorzsát és kevergetve megpirítjuk. Elzárjuk alatta a lángot és ízlés szerint keverünk bele porcukrot, félretesszük.
  3. Az áttört burgonyát a 3 dkg zsírral összekeverjük, majd hozzáadunk először 25 dkg lisztet, a búzadarát, 1-2 csipet sót és az egy tojással összegyúrjuk. Ha ragad a tészta, akkor adunk még hozzá kis lisztet - ne kapjunk kemény tésztát, inkább picit gyengébb/lágyabb legyen, de ne nagyon ragadjon.
  4. Lisztezett felületen kinyújtjuk a tésztát fél cm vastagra, és 8x8 cm-es négyzetekre vágjuk fel. Mindegyik közepére teszünk szilvalekvárt. (Ha szilvával szeretnénk tölteni, akkor a hozzávalóknál említett módon előkészítjük a szilvát és mindegyik négyzet közepére helyezünk fél szemet.) A négyszögek sarkait összefogjuk és enyhén lisztes kézzel gombócokat formázunk belőle. 
  5. Egy közepes méretű fazékba vizet töltünk, teszünk bele egy csipet sót, felforraljuk a vizet. Amikor felforrt, beletesszük a gombócokat (egyszerre kb. 8 darabot tegyünk bele), megvárjuk, amíg a gombócok feljönnek a víz tetejére és 1-2 percig így főzzük, majd szűrővel kiemeljük, hideg vízzel leöblítjük és megforgatjuk az előzőleg elkészített pirított zsemlemorzsába.


   
...és jöjjön még néhány fotó :)

  







Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Én is a lekvárosra szavaznék, nagyon guszták lettek! :) Gurítasz néhányat? :)))

    VálaszTörlés
  2. Sárgabarackkal is szeretjük!!!!!!!!!

    VálaszTörlés
  3. Mi is nagyon szeretjük, de ugyanúgy, mint Te, kell némi rábeszélés és idő, hogy rászánjam magam a készítésére:-) Olyan csábító gombócokat formáltál belőlük, még elcsábulok:-)

    VálaszTörlés
  4. Én is a múlt héten készítettem ringlószilvával...isteni lett,de lekvárral is elfogadnám :)

    VálaszTörlés
  5. Épp tegnap mondta Nagyfiú, hogy úgy enne már szilvás gombócot. Csak egy baj van, hogy nincs szilva még errefelé. No, de majd otthon! Annyira kedvet csináltál hozzá a szép kis gombócaiddal! :-))
    Köszönöm a kedves szavaidat a blogomon. Jelentem ismét vagyok, már hiányoztál! :-)

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm a mai ebédhez az ötletet. A Te recepted alapján készítettem el a gombócokat és eddig ez a tészta bizonyult a legfinomabban az összes eddig kipróbált recept közül.
    Anikó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök Anikó, hogy az eddigi kipróbált lekváros gombócok közül az én gombóc receptem ízlik neked a legjobban. Köszönöm, hogy megírtad.

      Törlés
  7. Imádom a szilvásgombócot! Most felcsendült a fülemben a Padlásból a szilvásgombócos dal! :)

    VálaszTörlés
  8. A szilvagombócból a szilvát nem tudom megenni :D. Következőkor megpróbálom lekvárral, hátha így sikerül szilvásgómbocot ennem és nem csak a tésztáját. ;)

    VálaszTörlés
  9. Nagyon örülök, hogy ilyen sokan írtatok, köszönöm szépen. :)

    VálaszTörlés
  10. Szia!

    Én ma bukkantam az oldaladra, de már most imádom.... :)
    Egy kérdésem lenne:
    Le tudom esetleg fagyasztani a fel nem használt gombócokat?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Nagyon örülök, hogy itt vagy - igazán kedves, amit írsz. :) Köszönöm.

      Nem tudok Neked konkrét dolgot írni a lefagyasztással kapcsolatban, mert eddig még nem próbáltam, de szerintem le lehet fagyasztani... Esetleg kipróbálhatod kíváncsiságból 1-2 darabbal és ha jó, akkor legközelebb már többet is le tudsz fagyasztani belőle nyugodtabban. :)

      További kellemes időtöltést kívánok az oldalamon és jó sütést-főzést!
      Üdvözlettel:
      Gabriella

      Törlés
    2. En szoktam lefagyasztani. Teljesen keszre fozom es ugy fagyasztom le. Este csak kiveszem a fagyasztobol es madnap delben csak fel kell melegiteni.
      Nyugodt szivvel ajanlom!! 😊

      Törlés
    3. En nyersen fagyasztom, es mikor enni akarunk , fagyosan mennek a forro vizbe es urana a piritott morzsaba.

      Törlés
  11. Kedves Gabriella! A krumpli megpucolva 1 kg, vagy héjastól kell mérni? Mert nekem a héjas burgonyából hámozás után jó 80 dkg maradt, gondolom nem mindegy, hogy 20 dkg-al több, vagy kevesebb.
    Nagyon szeretjük az oldaladat, számtalan ismerősnek ajánlottam már, az összes innen sütött sütemény nagy sikert aratott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bevallom, a krumplit a szilvás gombócnál csak szemre szoktam mérni, úgyhogy szerintem maradhat megpucolva a 80 dkg, ha véletlenül úgy sikerül.
      Örülök, hogy szereted az oldalamat, köszönöm, hogy megírtad, jó érzés olvasni. :)

      Törlés
  12. Köszönöm ezt a fantasztikus receptet. Már többször csináltam szilvás gombócot, de ez a mai mindent visz !

    VálaszTörlés
  13. Én már többször fagyasztottam le szilvásgombocót. Annyi, hogy egy tálcán kicsit távol egymástól kell lefagyasztani, h ne ragadjon össze. Utána mehet zacsiba. Kicsit tovább kell főzni! Üdv: Tünde

    VálaszTörlés
  14. A zsemlemorzsa helyett anyukám mindig pirított búzadarával készítette. Egyszer próbáld ki. Úgy is nagyon finom.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban